Digitale werkplek

Digitale werkplek: dé trend in deze coronatijden!

Flashback naar maart 2020. Omwille van sterk stijgende coronacijfers wordt een harde lockdown met verplicht telewerk afgekondigd. Menig bedrijfsleider schrikt op, want hoe kan hun business kwalitatief blijven draaien vanuit livings, keukens en zolderkamers? Ruim een jaar verder, is werken vanop afstand volledig ingeburgerd en here to stay. Luc Bonjean, founder van Lubon, vat samen wat de technische must-haves zijn voor een succesvol thuiskantoor.

Dag Luc! Het coronavirus heeft ons gedwongen om een home office in te richten. Wat waren de meest voorkomende vragen van klanten? 

“Aan het begin van de eerste lockdown werden vele teams verrast. Nochtans hadden onze klanten een streepje voor, ze beseften het alleen niet. Lubon denkt steeds twee stappen vooruit waardoor de technische set-up om vlot van thuis te werken al voor handen was. Slechts enkele individuele medewerkers maakten voor de coronacrisis actief gebruik van onze home office facilities. Echter één dag per week thuiswerken, kan je niet vergelijken met maanden telewerken. Het merendeel van de klanten wist even niet waar te beginnen. Hoe deel ik mijn documenten zonder duplicaten aan te maken? Wat is de meest efficiënte manier om een teamcall te organiseren? We hebben ze de eerste week van de lockdown leren inloggen vanop hun device, de tweede week gaven we een snelcursus scannen en printen en de derde week leerden we hun (video)bellen. Naast veel vragen rond efficiënt en veilig digitaal werken, assisteerden we ook tal van klanten bij de aankoop van de juiste hardware.”

Wat zijn de must-haves om goed te kunnen werken thuis? 

“Een bedrijfscomputer is het minimum om goed thuis te kunnen werken. Die laptop is dan louter voorbestemd voor professionele taken en niet om YouTube-video’s te checken of te gamen. Uren turen op een klein scherm is nefast voor de ogen, dus raden we altijd aan om een tweede scherm te voorzien. Idealiter een in de hoogte verstelbare USB-c monitor, die je gewoon kan inpluggen voor een ruim en comfortabel zicht. Tot slot is een headset een echte troef voor thuiswerkers. Niet iedereen heeft een stille werkplek ter beschikking. Dankzij een hoofdtelefoon met microfoon heb je altijd haarscherpe audio. Volgens mij gaat het fysieke telefoontoestel uit het kantoorlandschap verdwijnen nu we allemaal gemerkt hebben hoeveel bewegingsvrijheid zo’n simpel headsetje ons geeft.”

“Een headset is niet enkel voorbestemd voor callcentermedewerkers. Het maakt het leven van de gemiddelde thuiswerker stukken makkelijker. Heldere audio en handen vrij om te typen tijdens het bellen? Check!” – Luc Bonjean

Wie kan er bij Lubon aankloppen om de ultieme digitale werkplek in te richten?

“Iedereen die nu of in de toekomst thuiswerkt en dit veilig en professioneel wil organiseren, kan op onze remote support rekenen. Zeker bedrijven die veel data verwerken zoals accountancykantoren, transportbedrijven, architectenbureaus en notariskantoren. Traditioneel zijn dat bedrijven die weigerachtig zijn voor nieuwe snufjes, maar wij laten hen de technologie graag omarmen. Het doel? Vlot en veilig telewerk. Afhankelijk van de digitale maturiteit van de firma verzorgen we een set-up van start tot stop of versterken we de huidige basis. Microsoft Teams introduceren of cloudtelefonie installeren, zijn enkele van de zaken die we in een sneltempo aanbieden. We staan in rechte lijn met elkaar tijdens de installatieperiode, maar nadien assisteren we in alle stilte vanop de achtergrond. En dat is goed nieuws, want dat bewijst dat onze klanten dankzij onze technische ondersteuning thuis precies kunnen werken zoals ze dat altijd al op kantoor deden. Top!”

Heb je na meer dan een jaar telewerk genoeg van tijdrovende workarounds? Een ervaren IT-leverancier laten kijken naar de remote werking van jouw kmo?

Neem contact op >>

Digitale werkplek
keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x